دومین شورای راهبری «رصتا» فعالیت خود را  آغاز کرد
دومین شورای راهبری «رصتا» فعالیت خود را  آغاز کرد

دومین شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) با اعلام نتایج انتخابات و معرفی منتخبین فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش سروش سینما، انتخابات دومین دوره شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) با مشارکت و نظارت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی روز دوشنبه -چهارم تیرماه- در محل دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

پس از انتخابات، نتایج به این شرح اعلام شد که روستا تی وی، آریو، باد صبا، آنتن، اپرا، روبیکا، گپ فیلم، ویزور کیدز به عنوان ۸ عضو اصلی و همچنین اپیزود و هاشور به عنوان اعضای علی البدل معرفی شدند.

این انتخابات در روزهای دوم تا چهارم تیرماه به‌صورت الکترونیک از طریق نشانی www.rastaunion.ir برگزار شد و نتایج انتخابات طی مراسمی امروز چهارم تیرماه با حضور اعضای مجمع عمومی رصتا اعلام شد.

ثبت‌نام مالکان رسانه‌های متقاضی عضویت در شورای راهبری مجمع «رصتا» از ۲۷ خرداد ماه آغاز و تا ۳۱ خردادماه ادامه داشت.

مجمع «رصتا» به‌عنوان نهادی مشورتی با رویکرد خودتنظیم‌گری مشارکتی در حوزه صوت و تصویر فراگیر از سال گذشته با هدف مشارکت موثر فعالان صنعت در فرایندهای تنظیم‌گری و ساماندهی امور مربوط به خدمات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تشکیل شده و تمام رسانه‌های دارای مجوز از ساترا به‌صورت پیش‌فرض عضو این مجمع هستند.

تعداد ۴۴۳ رسانه واجد شرایط انتخابات دومین شورای راهبری رصتا بودند و ۷۱ نامزد شورا تایید و ۲۴۲ رای ثبت شد که ۲۰۴ مورد از آن کامل و ۳۸ رای نیز ناقص و غیر قابل استناد بود.

خود تنظیم‌گری سکوها اثرات مثبت زیادی دارد

مهدی شاملو رئیس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران(رصتا) در این مراسم گفت: ما سال گذشته پس از انتخابات فعالیت خود را در حالی آغاز کردیم که در میانه‌های کار با تکالیف و ظرفیت‌ها بیشتر آشنا شدیم، جلساتی برگزار شد و عمده کارهایی که انجام دادیم مشورت‌دهی به شوراهای ساترا بوده است.

وی با اشاره به فعالیت ۸ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل شورای راهبری اول افزود: ما یک انجمن وی او دی (VOD) در کشور داشتیم که حوزه عملش استان تهران بود، بعد از حضور و بروز رصتا این فرصت ایجاد شد که سایر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر هم در حوزه وی او دی نقش صنفی و تشکیلاتی ارائه دهند. البته در ابتدای راه به این جمع بندی رسیدیم باید یک خروجی صنفی و کار مشورتی هم داشته باشیم.

وی افزود: یکی از راهکارهای ما برای بهبود و ادامه مسیر ترقی این بود که مسیر را با یک تشکیلات مرکزی ادامه دهیم و مجمع رصتا این فرصت را ایجاد کرد و یکی از خروجی‌های آن اتحادیه بود.

به گفته وی حرکت سکوها به سمت مشارکت در خودتنظیم‌گری، نتایج ارزشمندی می‌تواند در بر داشته باشد.

۴۵۲ رسانه از ساترا مجوز فعالیت دارند

حسین زارعی سرپرست اداره‎‌‏کل صدور مجوز و امور رسانه‎ ساترا در حاشیه این مراسم در خصوص فعالیت ساترا در راستای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: ۴۵۲ رسانه از ساترا مجوز فعالیت دارند، از زمان اعلام رسمی انتخابات سکوها را با هدف افزایش مشارکت فعال کردیم، هیچ گونه فعالیتی در حوزه تبلیغات نداریم مگر سکویی درخواست مجوز کرده باشد.

وی افزود: ساترا همچنین بسته های محتوایی تولید کرد و در اختیار سکوها قرار داد و در راستای ارائه قاب اختصاصی و ای فریم نیز به ۱۹ سکو اجازه پخش مناظرات را دادیم.

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : ایرنا