تدارک ویژه ساترا برای رسانه ها باهدف پوشش اخبار انتخابات
تدارک ویژه ساترا برای رسانه ها باهدف پوشش اخبار انتخابات

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ساترا، برای پوشش اخبار و رویداد‌های انتخابات ریاست جمهوری، امکانات ویژه‌ای در اختیار سکو‌ها و رسانه‌های دارای مجوز قرار می‌دهد.

به گزارش سروش سینما، حسین زارعی مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه های ساترا، در گفتگو با شبکه خبر درخصوص این امکانات گفت: ساترا دستورالعمل نحوه فعالیت‌های انتخاباتی رسانه‌های صوت و تصویر را تهیه، تنظیم و ابلاغ کرد که یک دستورالعمل جامع و کامل است، یک هر رسانه‌ای که بخواهد فعالیت تبلیغاتی و فعالیت‌های تبیینی داشته باشد با مراجعه به این دستورالعمل می‌تواند فعالیت کند.

وی افزود: در بحث محتوای تبلیغاتی رسانه‌ها اعلام شده است هر رسانه‌ای که درخصوص تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری فعالیت کند باید از طریق ساترا مجوز تبلیغات از ستاد انتخابات سازمان صداوسیما دریافت کند، هیچ رسانه‌ای حق ندارد بدون دریافت مجوز کار تبلیغاتی انجام بدهد.

وی گفت: مساله دوم در بحث تولید و انتشار محتوای تبیینی است، در این موضوع با توجه به اینکه روال سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی این است که از طریق درگاه ملی مجوز‌هایی نسبت به تولید و انتشار اقدام کنند، ریاست ساترا این تسهیل را ایجاد کرد کمیته‌ای در سازمان شکل گرفت، رسانه‌هایی که می‌خواهند فعالیتی داشته باشند در حوزه محتوا، تبیین و انتشار، چه تولیداتی که از قبل انجام شده و چه تولیداتی که الان می خواهند انجام بدهند، یک کمیته‌ای تشکیل شده است و به محض اینکه از طریق پنل مکاتباتی رسانه‌ها، درخواستی به ما اعلام شود، کمتر از ۲۴ ساعت مجوز تولید و انتشار صادر می‌کنیم. ولی تبلیغات منوط به اجازه ستاد انتخابات سازمان صداوسیماست.

زارعی افزود: مساله بعدی، از روزی که فعالیت انتخاباتی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود، معاونت پایش و نظارت ساترا واحد نظارت سازمان صداوسیما و معاونت فضای مجازی به صورت ۲۴ ساعته رصد می‌کنند رسانه‌ها را و تا همین الان ۴۵۰ رسانه از ساترا مجوز فعالیت گرفته اند و رصد می‌کنند فعالیت‌های انتخاباتی را ، اگر تخلفی صورت بگیرد از طریق دادستانی و مسدود سازی درگاه اقدام لازم را می‌کنند.

مساله بعدی، ما دو بسته محتوایی را تدارک دیده ایم، از شورای واگذاری سازمان مجوز را اخذ کردیم این دو بسته محتوایی شامل مستند، نماهنگ و کار‌های ترکیبی است و مثل همیشه رایگان در دو مرحله از شنبه ۱۹ خرداد تا زمانی که فعالیت انتخاباتی به پایان می‌رسد، این دو تا بسته را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

در بحث این محتوا، بحث نظام رتبه بندی و ارزیابی خیلی موثر است ما بر اساس نظام رتبه بندی و ارزیابی این بسته‌ها را در اخیتار رسانه‌ها قرار می‌دهیم یک مساله دیگر، بحث حمایتی ساتراست، ما رسانه‌هایی که فعالیت درست طبق دستور العمل را داشته باشند، حمایتی مادی و معنوی انجام خواهیم داد.

وی گفت: مساله بعدی که برای اولین بار اتفاق می‌افتد، بحث قاب اختصاصی پخش زنده مناظره هاست. حسب درخواست ریاست ساترا و موافقت ریاست سازمان صداوسیما در شورای عالی فضای مجازی سازمان، این مساله اتفاق افتاد و این مجوز صادر شد که ما مناظره‌ها را در اختیار خبرگزاری‌ها و سکو‌های صوت و تصویر فراگیر قرار بدهیم و خبرگزاری ها باید درخواست داشته باشند و تا الان حدود ۱۵ سکو درخواست پخش مناظره‌ها را داشتند و تا بیستم که مهلت است این تعداد افزایش پیدا می‌کند که زنده می‌توانند همزمان با تلویزیون و رادیو پخش کنند.

وی افزود: ما بحث پویش «زنده باد ایران» را با وزارت ارشاد باهدف محتوای مردمی راه اندازی می‌کنیم. مردم می توانند عکس، فیلم و نماهنگ با موضوع انتخابات به این پویش ارسال کنند.

وی گفت: طبق قانون اساسی، پخش زنده در انحصار سازمان صداوسیماست و با توجه به اهمیت و مهم بودن بحث انتخابات، هیچ رسانه‌ای حق پخش زنده به جز از طریق قاب اختصاصی را ندارد.

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما